Εκβιασμοί από δικηγορικά γραφεία για αποπληρωμή οφειλών

Εκβιασμοί από δικηγορικά γραφεία για αποπληρωμή οφειλών

Στέλνουν μηνύματα στο κινητό, προειδοποιώντας με κατασχέσεις, τηλεφωνούν με απόκρυψη σε ακατάλληλες ώρες, ασκούν αφόρητη ψυχολογική πίεση, ενημερώνοντας για τις οφειλές την οικογένεια, ακόμη και την εργασία.

Στο απροχώρητο έφθασε η κατάσταση με τα μεγάλα δικηγορικά γραφεία, κυρίως Αθηνών και Θεσσαλονίκης, που αναλαμβάνουν την αποπληρωμή χρεών για λογαριασμό εταιρειών. Οι καταγγελίες των καταναλωτών πέφτουν «βροχή».

Ο πρόεδρος της Ενωσης, Αλέκος Κουτσελίνης, λέει ότι ενημερώνουν για τα χρέη ακόμη και μη οφειλέτες.

Τα δικηγορικά γραφεία δεν υπόκεινται στις διατάξεις του νόμου για τις εισπρακτικές εταιρείες και φαίνεται να το εκμεταλλεύονται αυτό.

Ο κ. Κουτσελίνης λέει ότι είναι ανάγκη να επεκταθεί ο νόμος 3758/2009 και στα δικηγορικά γραφεία.

Για το εν λόγω θέμα έχει παρέμβει και η ΕΚΠΟΙΖΩ και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών-Π.ΟΜ.Ε.Κ. “Η Παρέμβαση”, που μάλιστα ζητούν και αυστηροποίηση της κείμενης νομοθεσίας.

Σύμφωνα με τις καταγγελίες, η συχνότητα όχλησης των οφειλετών υπερβαίνει κατά πολύ τα όρια του νόμου (μια φορά ανά 2 ημέρες).

Επίσης, καλούν ακόμα κι αν ο οφειλέτης έχει ρυθμίσει την οφειλή του ή έχει καταθέσει αίτηση σύμφωνα με το νόμο Κατσέλη, ενώ επικοινωνούν με τρίτα συγγενικά πρόσωπα (υπέργηρους γονείς, ανήλικα τέκνα) των οποίων ουδέποτε είχαν δοθεί στοιχεία επικοινωνίας, αλλά και με την εργασία, δυσφημίζοντάς τους σε τρίτα άσχετα πρόσωπα.

Τα δικηγορικά γραφεία ομιλούν με αγενή και προσβλητικό τρόπο, ασκούν έντονη ψυχολογική πίεση που συνοδεύεται συχνά από εκτόξευση απειλών και προσβλητικών χαρακτηρισμών.

Οι αθέμιτες πρακτικές

Εντούτοις το άρθρο 5 του νόμου 3758/2009, που απευθύνεται σε εισπρακτικές εταιρείες, απαγορεύει αθέμιτες και παραπλανητικές πρακτικές προς τους οφειλέτες, όπως:

1. Η, κατά την επικοινωνία με τον οφειλέτη, εμφάνιση των υπαλλήλων τους υπό ιδιότητες που δεν διαθέτουν όπως υπαλλήλων των δανειστών, δικηγόρων ή δικαστικών επιμελητών.

2. Η άσκηση σωματικής βίας, ψυχολογικής πίεσης περί διακινδύνευσης του επαγγέλματος, των περιουσιακών στοιχείων ή της ζωής του οφειλέτη ή των οικείων του.

3. Η επίδειξη προσβλητικής συμπεριφοράς ή η χρήση προσβλητικών εκφράσεων εναντίον του οφειλέτη ή και των οικείων του.

4. Η δυσφήμιση ή η απειλή δυσφήμισης του οφειλέτη στο οικογενειακό ή εργασιακό περιβάλλον του.

5. Η εκμετάλλευση περιστάσεων αντικειμενικής αδυναμίας του οφειλέτη.

6. Η απειλή λήψης μη νόμιμου μέτρου σε βάρος του.

7. Η παραπλανητική πληροφόρηση του οφειλέτη.

8. Οι κατ’ οίκον ή στο χώρο εργασίας του οφειλέτη επισκέψεις, καθώς και οι επισκέψεις σε άλλους χώρους αυστηρώς προσωπικούς, όπως νοσοκομεία.

9. Η όχληση των οικείων προσώπων του.

10. Η παραπλανητική χρήση και παρουσίαση εγγράφων που δημιουργούν εσφαλμένα την εντύπωση ότι πρόκειται για δικαστικά έγγραφα.

11. Η οποιαδήποτε επικοινωνία που περιλαμβάνει ανακριβείς πληροφορίες σχετικά με τις συνέπειες αθέτησης πληρωμών.

12. Η επικοινωνία για οφειλές οι οποίες απορρέουν από γενικούς όρους συναλλαγών που έχουν κριθεί καταχρηστικοί με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις, καθώς και οι όροι που αναφέρονται στις υπουργικές αποφάσεις που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 21 του άρθρου 10 του ν. 2251/1994, όπως εκάστοτε ισχύει.

Οι κυρώσεις

Σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων του νόμου, με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης επιβάλλεται σε βάρος των εταιρειών πρόστιμο από 5.000 έως 500.000 ευρώ.

Σε περίπτωση υποτροπής το ανώτατο όριο προστίμου διπλασιάζεται και ο υπουργός Ανάπτυξης μπορεί να διατάξει και την προσωρινή διαγραφή της εταιρείας από το Μητρώο για χρονικό διάστημα από ένα έως έξι μήνες και, σε περίπτωση περαιτέρω υποτροπής, μπορεί να διατάξει την οριστική διαγραφή της εταιρείας.

www.taxydromos.gr